Top 12 roku 2012: MAP-21 zwiększa szanse w walce z jazdą po pijanemu

W ramach Miesiąca Zapobiegania Nietrzeźwym Kierowcom, Wytrzeźwienie przygląda się 12 najważniejszym wydarzeniom roku w walce z przestępczością spowodowaną przez alkohol i prowadzeniem pojazdów pod wpływem alkoholu. Ten post jest częścią 6 z 12.

Aktem prawnym, który miał poparcie obu stron w 2012 roku była ustawa Moving Ahead for Progress in the 21st Century Act (MAP-21), która została podpisana 6 lipca przez prezydenta Obamę i weszła w życie 1 października. MAP-21 zapewnia finansowanie federalnych programów autostradowych i transportowych na lata 2013 i 2014, a szczególnie koncentruje się na poprawie bezpieczeństwa na autostradach. Przyznawane będą dotacje wspierające wysiłki stanów na rzecz realizacji krajowych priorytetów w zakresie zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i rannych na autostradach przy użyciu takich metod, jak uchwalanie przepisów dotyczących rozproszonych kierowców, programy mające na celu zwiększenie liczby zapinanych pasów bezpieczeństwa oraz udoskonalenie środków przeciwdziałających prowadzeniu pojazdów pod wpływem alkoholu.

MAP-21 i walka z jazdą pod wpływem alkoholu

W szczególności, MAP-21 odnosi się do wymogu dla stanów, aby mieć prawo otwartych pojemników na swoich książkach, minimalne kary ustanowione dla wielokrotnych przestępców DUI, a kompleksowy plan bezpieczeństwa na autostradzie w miejscu, które obejmuje programy mające na celu zmniejszenie liczby obrażeń i zgonów spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców.

Prawo kładzie również nacisk na wykorzystanie technologii i sprawdzonych programów w walce z jazdą pod wpływem alkoholu. Stany będą mogły wykorzystać pieniądze z dotacji do sfinansowania ulepszeń w testowaniu BAC i raportowaniu, całodobowych programów trzeźwości, które wykorzystują urządzenia do ciągłego monitorowania alkoholu, oraz sądów DUI. Stanom, które przyjmą i będą egzekwować obowiązkowe prawo dotyczące blokad zapłonu dla wszystkich osób skazanych za DUI, mogą zostać przyznane dotacje wykraczające poza to, co wszystkie stany mogą otrzymać.

Dodatkowo, badania nad nową technologią zwaną Driver Alcohol Detection System for Safety, lub DADSS, będą kontynuowane po otrzymaniu zgody w ramach MAP-21. Badania te mają na celu zbadanie opcji dla nieinwazyjnej, pokładowej technologii, która może być zainstalowana w każdym pojeździe w celu zapobiegania prowadzeniu pojazdu pod wpływem alkoholu.

Finansowanie w ramach MAP-21

Niestety, cięcia sekwestracyjne były kluczowym tematem dla tego przełomowego prawa. Finansowanie wielu programów MAP-21 pochodzi z funduszu powierniczego autostrad (HTF) w formie podatku pobieranego od każdego galona gazu sprzedawanego w USA. Fundusz powierniczy nie jest objęty sekwestracją, jednak z powodu spowolnienia liczby kilometrów przejeżdżanych w USA i wzrostu oszczędności paliwa w większości pojazdów, wpływy z podatku spadły. HTF wymaga transferów funduszy ogólnych w ostatnich latach, aby utrzymać wypłacalność, a 471 milionów dolarów w budżecie transferów funduszy ogólnych do HTF jest na bloku cięcia. Jeśli te fundusze są cięte, to dramatycznie przyspieszy datę, w której HTF nie jest już w stanie utrzymać roczne poziomy finansowania.

Przejście MAP-21 zwiększyło szanse na korzyść państw w ich walce z pijanym kierowcą, ale solidne i niezawodne źródło finansowania będzie potrzebne, aby wygrać bitwę w dłuższej perspektywie.

Powiązane wpisy